Ezek a co-managed IT legfontosabb előnyei

Túlterhelt IT részleg? Elmaradt fejlesztések? A co-managed IT modell megoldást kínál ezekre a problémákra! Mutatjuk az előnyeit!

A megosztott IT modellben a cég saját rendszergazdái a belső igényekre fókuszálhatnak, miközben a külső partner fejlett technológiai támogatást biztosít

A digitális fejlődés és a szigorodó szabályozások egyre magasabb elvárásokat támasztanak a vállalatok IT működésével szemben. Külföldön már bevált megoldás a co-managed IT, amit magyarul “megosztott IT-nak”, vagy “közösen üzemeltetett IT-nak” hívhatunk. Bár maga a kifejezés itthon még nem annyira terjedt el, a modell már hazánkban is egyre több nagyvállalat működésében jelenik meg. A piaci trendek azt mutatják, hogy 2025-ben várhatóan Magyarországon is egyre több vállalkozás fog nyitni erre a megoldásra, nemcsak a NIS2 és egyéb szabályozások által érintettek, hanem minden olyan cég, amely versenyelőnyt kíván szerezni a digitális fejlesztései révén.

Mi a megosztott IT és mikor jelent hatékony megoldást a cégednek?

A co-managed IT egy hibrid  modell, amely ideális megoldás a 70-100+ fős vállalatok számára, mivel ötvözi a belső informatikai csapat rugalmasságát és helyismeretét a külső szolgáltató speciális szaktudásával és erőforrásaival. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a cég saját rendszergazdái a belső igényekre fókuszáljanak, miközben a külső partner biztosítja a fejlett technológiai támogatást, a skálázható erőforrásokat és a folyamatos rendelkezésre állást. A co-managed IT egyik legnagyobb előnye, hogy a belső rendszergazda és a külső szolgáltató együtt tud dolgozni. Egy belső szakember jellemzően csak a saját cégénél használt rendszereket ismeri, míg egy külső szolgáltató számos vállalatnál dolgozik, így gyorsabban felismeri az iparági sztenderdeket és megtalálja a legjobb megoldásokat. 

Az iSolutions munkatársai közt számos specialista dolgozik, így nálunk mindig van olyan szakember, aki már találkozott egy adott technológiával. Így az összetettebb fejlesztéseket is nagyobb rutinnal és költséghatékonyabban tudjuk elvégezni, és minden feladathoz biztosítani tudjuk a szükséges szaktudást.
 

Az idei év meghatározó IT trendjei sok cég számára időszerűvé teszik a nagyobb volumenű informatikai fejlesztéseket. A NIS2 megfelelés, a mesterséges intelligencia és a felhő technológia bevezetése mind olyan lépések, amelyek speciális szaktudást igényelnek. Olvasd el korábbi cikkünket és ismerd meg 2025 legfontosabb IT trendjeit!  

Felgyorsul az új technológiák bevezetése, skálázhatóvá válik az IT erőforrás

A modern vállalatok IT-rendszerei ma már rendkívül összetettek – szerverek, vállalatirányítási rendszerek, kiberbiztonsági megoldások, jogosultságkezelés és még számos más terület, amelyek mind speciális szaktudást igényelnek. Egyetlen rendszergazdától elvárni, hogy mindenhez értsen, szinte lehetetlen, ugyanakkor egy teljes szakértői csapat fenntartása a legtöbb cég esetében se költség-, se hatékonyság- optimalizálás szempontból nem indokolt. 

A co-managed IT modellben a belső IT csapat egy külső szolgáltatóval szorosan együttműködve dolgozik, így mindig rendelkezésre áll a szükséges szakértelem, akár támogatásként, akár párhuzamos munkavégzésben. Ez nemcsak a vállalat IT-rendszereinek stabilitását növeli, hanem felgyorsítja az új technológiák bevezetését és a digitális fejlesztések ütemét is.

Egyértelmű felelősségi körök, fenntartható növekedés

A co-managed IT modellt sokan tévesen azonosítják a teljes kiszervezéssel (IT outsourcing), pedig a két gyakorlat több szempontból is különbözik. Az egyik legfontosabb közülük a  feladatok és felelősség megosztása. A megosztott IT esetében a belső rendszergazda csapat és a külső szolgáltató szoros együttműködésben dolgozik és nemcsak a feladatokat, hanem a felelősséget is megosztják. Míg a belső IT csapat jellemzően a napi operatív feladatokat látja el – például a munkaállomások telepítését, a hardverek karbantartását és az alapvető szoftverfrissítéseket –, addig a külső informatikai szolgáltató a mélyebb szakértelmet igénylő területeken nyújt támogatást, például a szerverüzemeltetésben, kibervédelmi megoldásokban, vállalatirányítási rendszerek kezelésében és a felhőinfrastruktúra fejlesztésében. Fontos azonban, hogy ez nem egy előre meghatározott sablon szerint történik, hanem egy cégre szabott felelősségi mátrix alapján, amelyet a vállalat és az IT szolgáltató közösen dolgoznak ki.

A közösen üzemeltetett IT rugalmasan alakítható a vállalat igényeihez, valamint a házon belüli szaktudáshoz és feladatokhoz, így a felelősségmegosztás is testreszabható. Ez biztosítja, hogy a vállalat IT működése hatékony, biztonságos és fenntartható legyen, miközben az egyes szereplők a saját erősségeikre koncentrálhatnak.

Íme négy figyelmeztető jel arra, hogy a belső informatikai csapatnak további támogatásra lehet szüksége

Nagyon sokszor találkozunk olyan cégekkel, akiknél a belső IT-részleg annyira túlterhelt a napi tűzoltásokkal és egyéb sürgős feladatokkal, hogy nem tudnak elegendő időt szánni az átfogóbb informatikai projektek megfelelő végrehajtására. Egy tapasztalt külső IT partnerrel kiegészülve a belső csapat hatékonyabban végezheti a napi teendőit, miközben a szolgáltató átfogó szakértelmének köszönhetően megvalósulhatnak a nagyobb  projektek is.

  1. Szakmai hiányosságok: Ha az IT-rendszerek hibásan működnek, a biztonsági frissítések elmaradnak, vagy a belső csapat nem tud megbirkózni az összetettebb technológiai kihívásokkal, az komoly kockázatot jelent. A mélyszakmai feladatok nem mindig tartoznak egy általános IT-csapat erősségei közé, ezért amennyiben a belső csapat nehezen birkózik meg a stratégiai vagy kritikus feladatokkal, érdemes megfontolni a Co-managed IT bevezetését.
  1. Túlórák és leterheltség: A folyamatos nyomás alatt dolgozó IT-szakemberek könnyen stresszessé válhatnak, ami növeli a hibák kockázatát és hosszú távon az egész vállalat működésére negatívan hat. Bár időnként minden cégnél jelentkezhetnek húzósabb időszakok, azonban  ha a nyomás és a túlórák általánossá válnak, az komoly erőforráshiányra utal. Ez a probléma hatékonyan orvosolható egy szakértő IT partner bevonásával, ami stabil támogatást és rendelkezésreállást biztosít a terheltebb időszakokban is.
  1. Elhúzódó vagy nem megvalósuló IT projektek: Mivel a cégvezetők jellemzően nem rendelkeznek mély technikai ismeretekkel, így nehéz megítélniük, hogy egy IT projekt miért tart tovább a vártnál, miért kerül többe, vagy miért nem hozza az ígért eredményeket. A projektek elhúzódását okozhatja a rendszergazda túlterheltsége vagy a szükséges szaktudás hiánya is. A legtöbb vállalkozás számára óriási kiadást jelent egy sokoldalúan képzett IT csapat fenntartása, ezzel szemben a co-managed IT modellel a cég minden téren szakértő támogatást kaphat rendkívül költséghatékony módon.
  1. Az elmúlt 2 évben nem történt új IT biztonsági intézkedés: Ha az elmúlt két évben nem frissültek a cég kiberbiztonsági intézkedései az komoly figyelmeztető jel lehet. A felhasználók IT biztonsági képzése, a hozzáférések kezelése, vagy az üzletmenet folytonosság és katasztrófa helyreállítási terv kidolgozása csak néhány olyan intézkedés, ami kritikus fontosságúvá vált az elmúlt években. Ahhoz, hogy a cég készen álljon 2025 kibervédelmi kihívásaira, mindenképpen szüksége lesz egy képzett csapatra, ami megfelelő védelmi megoldásokat biztosít számára.

Itt az idő, hogy magasabb szintre emeld a vállalatod informatikáját! Szakértő támogatásért fordulj hozzánk bizalommal! Vedd fel velünk a kapcsolatot és valósítsuk meg együtt céged IT fejlesztéseit!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Töltsd ki az űrlapot és küldjük is az e-bookot!

Költöztesd céged adatait a felhőbe: vállalati felhőszolgáltatás, felhő tárhely

BIZTONSÁG A FELHŐBEN (E-BOOK)

Ebben az ebookban körbejárjuk az elmúlt évek informatikai változásait, a modern munkavégzésből adódó új kihívásokat, valamint azt, hogy a felhőrendszerek miként tudják megteremteni a vállalatok IT biztonságát. Emellett igyekszünk hasznos gyakorlati tanácsokat is adni, melyek segítségével egyszerűen csökkenthetőek az adatbiztonsági kockázatok.

A sütik használatával kapcsolatos általános információk
Az iSolutions a felhőszolgáltatások széles skáláját kínálja (Google Workspace, Office, Microsoft 365)

A cookie-k alkalmazásának célja lehet például:

  1. a weboldal funkcionalitásának monitorozása és folyamatos fejlesztése,
  2. a weboldal működése során fellépő technikai problémák (pl. a böngészés lassulása, a weboldal elérhetetlensége stb.) azonosítása és kezelése,
  3. a használati szokásokra (pl. a böngészés időpontja, a böngészéssel töltött időtartam, a honlap egyes részeinek megtekintésével töltött időtartam, a böngészésre használt eszköz típusa [asztali számítógép, tablet, mobiltelefon stb.], a böngészés során végzett aktivitás típusai [görgetés, koppintás, kurzormozgatás], a böngésző típusa és verziószáma, az operációs rendszer típusa, a böngészés földrajzi színhelye, a honlapon böngésző egyéni beállításainak megjegyzése, a honlap használatával kapcsolatban jelzett egyedi igények, javaslatok  stb.) jellemző és a felhasználói igényekre vonatkozó információk gyűjtése és elemzése.

A cookie célja a weboldal minél magasabb színvonalú működésének biztosítása a felhasználói élmény növelése érdekében.

Az iSolutions Kft. törekszik arra, hogy olyan cookie-kat és hasonló technológiai eszközöket alkalmazzon, illetve olyan szolgáltatóktól vegyen igénybe ilyen eszközöket, amely eszközök, illetve szolgáltatók a weboldal látogatóinak, mint homogén csoportnak a felhasználási szokásairól gyűjtenek adatokat a látogatói viselkedésminták, igények rögzítésével, nem pedig a felhasználóról, mint egyénről.

Ön dönti el, hogy hozzájárul-e a célok szerint kategóriákba sorolt sütik használatához: hozzájárulását bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja a cookie bannerben. Ez alól kivételt képeznek a weboldal megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen – ún. "elengedhetetlen" – sütik, amelyeket az Ön hozzájárulása nélkül is elhelyezhetünk a böngészésre használt eszközén. Szükséges azonban hangsúlyozni, hogy ez kizárólag azért történik, hogy lehetővé tegyük a weboldal használatát. Más, például a "beállítások" kategóriába tartozó sütik segítenek a weboldalnak megőrizni az Ön beállításait. A "statisztikai" kategóriába sorolt sütik segítséget nyújtanak számunkra a felhasználói szokások feltérképezéséhez, míg a "marketing" sütik lehetővé teszik, hogy személyre szabott ajánlatokkal keressük meg Önt.

Amennyiben valamely süti leírása mellett szolgáltatóként az iSolutions Kft. nevét látja (ezek az ún. First Party sütik), a sütit az iSolutions Kft. helyezte el a böngészésre használt eszközén. Minden egyéb esetben a süti mellett jelzett külső fél helyezte el a sütit (ezek az ún. Third Party sütik).

A sütikkel kapcsolatban további információk találhatók a honlapunkon elérhető adatkezelési tájékoztató „A Weboldalon használt sütik” című fejezetében.

A weboldal működéséhez feltétlenül szükséges sütik

Ezek a sütik nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem kapcsolhatók ki. Általában csak olyan tevékenységekre válaszul kerülnek elhelyezésre, mint a szolgáltatások kérése, így például a süti használati beállítások megadása vagy űrlapok kitöltése. A böngészőjében beállíthatja a sütik blokkolását vagy az azokra való figyelmeztetést, azonban ebben az esetben előfordulhat, hogy a weboldal vagy annak meghatározott részei egyáltalán nem működnek.

Statisztikai célú sütik

E sütik segítségével vesszük számba az oldalunkon történő látogatásokat és az internetes forgalom forrásait, hogy ily módon mérjük és javítsuk az oldalunk teljesítményét, használhatóságát. A sütik segítenek meghatározni a weboldal népszerű és kevésbé népszerű funkcióit, valamint a látogatói aktivitások (pl. görgetés sebessége, egy-egy menüpontban eltöltött időtartam stb.) jellemzőit. A sütik által gyűjtött információkat nem az egyedi, hanem az általános felhasználói szokások feltérképezésére és elemzésére használjuk fel. Amennyiben nem engedélyezi a statisztikai sütik használatát, nem értesülünk róla, hogy felkereste az oldalunkat.

Marketing célú sütik

Ezeket a sütiket hirdetőpartnereink helyezik el az oldalunkon keresztül. A sütiket az Ön érdeklődési körének megfelelő profil felállítására és az ahhoz illeszkedő hirdetések megjelenítésére használjuk. A „marketing” célú sütik egyedileg azonosítják a böngészőjét és a böngészésre használt eszközét (telefon, laptop, tablet, asztali számítógép stb.). Amennyiben nem engedélyezi ezeket a sütiket, nem élvezheti az Ön preferenciái szerint összeállított, célzott hirdetések előnyét.