Ha ezeket a problémákat tapasztalod, ideje IT szolgáltatót váltani!
A modern üzleti világban az informatika kulcsfontosságú szerepet játszik minden vállalat életében. Ennek tükrében az IT menedzsment ma már a hazai szervezetek körében is jelentősen meghatározza a cégek jövőjét, hatékonyságát, és versenyképességét. Az egyre dinamikusabb, technológiai alapú környezetben tehát elengedhetetlen fontossággal bír, hogy egy szervezet vezetője tisztában legyen az IT menedzsment fontosságával, emellett biztosítania kell, hogy a cég informatikája a lehető legjobb kezekben legyen. Ez azonban nem minden esetben egyszerű, hiszen az IT menedzsment esetében egy rendkívül egyedi modellt látunk. Hogy kicsit megkönnyítsük a vezetők dolgát, ebben a cikkben rávilágítunk néhány fájdalompontra, amelyek árulkodó jelei lehetnek annak, hogy a vállalat informatikája nincs jó kezekben.
A nem megfelelően kezelt informatika komoly vállalati kockázatot jelent
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a cégvezetőknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a vállalati IT menedzsment megfelelően működjön. Ennek számos oka van. Az egyik legfontosabb, hogy az IT infrastruktúra és rendszerek megbízható működése ma már elengedhetetlen a vállalat mindennapi tevékenységeihez. Az olyan IT kockázatok, mint a rendszerleállások, adatvesztés, vagy kibertámadások, jelentős – sok esetben visszafordíthatatlan – károkat okozhatnak a vállalatoknak, amelyekre a 2020-as nagy digitális robbanás óta már számos ijesztő példát láttunk. És itt nemcsak a kritikus termeléskiesésről vagy a bevételcsökkenésről beszélünk, de a vállalatok hírneve is jócskán megsínyli azt, ha nem működik megfelelően az informatikai rendszere, nem beszélve az ügyfélelégedettségről.
Tehát csakúgy, mint egy épület alapjai, az IT menedzsment a vállalat tevékenységének alapját képezi, így ha nem megfelelően kezelik, azzal az egész vállalkozás veszélybe kerülhet.
Ezzel szemben a hatékony IT menedzsment minimális befektetéssel a vállalat versenyképességének maximális növelését teszi lehetővé. Az innovatív stratégiai szemléletű irányítás hatékonyabb munkafolyamatok kialakítását, gyorsabb döntéshozatalt és rugalmasabb vállalati működést eredményez, valamint lehetővé teszi a rendelkezésre álló informatikai eszközök és alkalmazások optimális kihasználását.
Mi az IT menedzsment?
Az IT menedzsment feladata az információs technológia stratégiai tervezése és irányítása a vállalat egészében. Ez magában foglalja az infrastruktúra kiépítését és karbantartását, az adatkezelést, a szoftverek és alkalmazások üzemeltetését, a biztonsági intézkedések kialakítását és végrehajtását, valamint az IT projektmenedzsment irányítását. Az IT menedzsment amellett, hogy biztosítja a technológiai és az üzleti stratégiák közötti kapcsolatot, segít az üzleti igényekhez igazítani a vállalati infrastruktúrát.
Íme 5 intő jel, amiből tudhatod, hogy a vállalatod informatikája rossz kezekben van
1. Nincs dokumentáció az informatikai rendszerekről
Súlyos adatbiztonsági kockázatot rejt magában, ha egy vállalat nem vezet dokumentációt a felhasználókról, jogosultságokról, IP-címekről, eszközökről, jelszavakról és minden olyan információról, ami az informatikai rendszer alapját képzi. Mivel már a legkisebb kkv is minimum 2-3 rendszert használ, a pontos nyilvántartás kulcsfontosságú, hiszen a vállalat fontos és sok esetben szenzitív adatokat tárol ezeken a platformokon, amik a dokumentáció körültekintő kezelése nélkül könnyen illetéktelen kezekbe kerülhetnek. Egy jó szolgáltató ezt tudja, így kiemelt figyelmet szentel az adatok valós idejű vezetésére.
2. A szolgáltató nem képes átlátni a vállalat üzleti céljait
Az IT menedzsment egyik legfontosabb ismérve, hogy az üzleti stratégiát helyezi fókuszba és ahhoz rendeli hozzá a vállalat informatikáját. Így az minden esetben intő jel, ha a szolgáltató túlságosan elkötelezett egy-egy rendszer, vagy eszköz mellett és minden áron azt akarja a céghez bevezetni ahelyett, hogy a vállalat kultúráját és az üzleti célokat figyelembe véve a vezetéssel együtt választaná ki a legmegfelelőbb megoldást.
3. Minden üggyel ugyanaz a munkatárs foglalkozik
Egy másik IT szolgáltatói red flag, ha minden üggyel ugyanaz a munkatárs foglalkozik. Egy informatikai szolgáltatás körülbelül hat-hétféle szerepkörből áll, ami minimum hat-hét munkakört és ahhoz tartozó munkatársat jelent a szolgáltatónál. Ha minden ügyet ugyanaz a munkatárs kezel, az körülbelül olyan, mintha egy ház építésénél ugyanaz ásná ki az alapot, húzná fel a falakat, vezetné a kábeleket, tenné fel a burkolatot, végezné az asztalos munkákat és festene. Elég furcsa lenne ugye? Az informatikában ez ugyanígy van és fontos tisztában lenni azzal, hogy ilyen polihisztorok nem léteznek a szolgáltatóknál.
4. Gyakran jelentkeznek plusz IT kiadások, amik nem lettek belekalkulálva a költségvetésbe
Szinte biztos, hogy nem jó IT szolgáltatónál vagy, ha a havidíjon túl sokszor jelentkeznek plusz költségek az IT kiadásokban. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a szolgáltató nem végzett alapos kutatást és nem készített tervet, hanem ad-hoc módon üzemelteti az informatikát és mindig csak utólag javítja a hibákat, ami plusz költséget jelent. A hatékony IT menedzsment alapja az előrelátó gondolkodás és a pontos költségvetés elkészítése, aminek köszönhetően a vállalat pontosan látja, hogy mennyibe fog neki kerülni az informatikai rendszer.
5. Nincsenek megkülönböztetve a komplex ügyek a napi IT feladatoktól
Az mindenképpen intő jel lehet, ha a szolgáltató minden ügyet egyforma prioritásként kezel és nem különbözteti meg a napi feladatokat a hosszú távú projektektől. Például egy felhőrendszerre való átállás, vagy egy új projektmenedzsment rendszer bevezetése akár fél év is lehet, míg egy olyan rutin rendszergazda feladat, mint egy vírusirtó frissítése, vagy egy program feltelepítése maximum pár órát vesz igénybe. És bár a rövid és hosszú távú feladatok menedzsmentje egyaránt fontos, az átláthatóság biztosítása érdekében ezeket az ügyeket más-más prioritással és külön felületeken kell kezelni.