Mit tanultak a cégek az elmúlt egy évben az informatikáról?

Az iSolutions a felhőszolgáltatások széles skáláját kínálja (Google Workspace, Office, Microsoft 365)
Néhány éve még furcsán néztek a cégvezetők a felhő szó hallatán. Tudták, hogy valami informatikai fogalom, nagyjából az is megvolt nekik, hogy nem a számítógépen tárolódnak az adatok. Itt aztán meg is állt a történet, és nagy részük maradt az asztali gépnél és a pendrive-nál.

Aztán jött 2020 március és minden megváltozott. De mi történt valójában? Hogyan fordíthatjuk le a „digitális transzformáció” jelenséget a magyar KKV-k szintjére? Egyáltalán, tanultak-e bármit a cégvezetők az elmúlt egy év üzleti hatásaiból?

Az informatika és a cégvezető viszonya megváltozott

Eddig sok cégvezető nem tudta értelmezni, hogy mi az informatika szerepe. Tökéletesen elboldogultak egy asztali géppel, egy nyomtatóval és egy beugrós szakival, aki konyított valamit az informatikához.

Az elmúlt időszak szembesítette a vezetőket azzal, hogy IT nélkül nem tudnak létezni. Ma már szinte egy lépést nem tudnak tenni anélkül, hogy ne találkoznának informatikával. Megértették, hogy az IT-val foglalkozni kell, és kezdik egyre komolyabban venni.

Sőt, ami talán a legfontosabb:

A döntéshozók rájöttek, hogy nem maradhatnak le informatika terén, mert ha ismét jön egy kritikus helyzet, akkor versenyhátrányba kerülnek.

Felhő – ellenségből szövetséges

Korábban a felhő egy furcsa, megfoghatatlan képződmény volt a vezetők számára, amit egyszerűbb volt a szőnyeg alá söpörni. Mi történik tavaly március óta? Telefonálnak, hogy felhőt akarok.

Még mindig nem igazán tudják, hogy mi az, de az már világos nekik, hogy ez jelenti a vállalkozásuk számára a túlélést.

Sok kisebb vállalkozást is vonz a felhő, mert szeretnének kulturáltan, hatékonyan működni. Az unalomig ismételt távmunka-hatékonyság-együttműködés hármast összekapcsolták a felhőszolgáltatásokkal az emberek.

Mi a helyzet a rendszergazdákkal? Sokan közülük riválist láttak a felhőben, ami elveszi a munkájukat, csökkenti a szerepüket, és viszonylag új technológia lévén sok tanulással jár. Az elmúlt időszak ezt a viszályt is kisimította. Az informatikusok megbarátkoztak a felhővel, egyre jobban értik a működését, és azt is hozzá kell tenni, hogy az elmúlt időszakban elképesztően felértékelődött a rendszergazda szakma.

A webkonferencia többé nem úri huncutság

Az informatikai ügyek mellett az elmúlt egy év HR menedzsment szinten is új kihívások elé állította a vezetőket. Bevezessék a home office-t vagy ne? Hogyan tudják ellenőrizni a beosztottakat? Milyen munkarendben dolgozzanak, ha visszaáll minden a rendes kerékvágásba?

Az élet erre is megadta a válaszokat. A távmunka mint intézmény a továbbiakban nem kerülhető meg.

Egy vezető szeretheti vagy nem a home office-t, ha nem foglalkozik vele, akkor versenyhátrányba kerül – először a munkaerő-piacon, aztán az üzletben.

Tetszik a cikk?
Iratkozz fel 5 mp alatt még több hasznos tartalomért!

Hogyan változott a hatékonyság? Minden cég szeretne hatékonyan működni, illetve szeretné azt hinni magáról, hogy úgy működik. Az elmúlt másfél év erre is csattanós választ adott. Nézzünk 3 olyan területet, ahol egyértelmű hatékonyságnövekedésről beszélhetünk.

  1. Webkonferencia – Többé nem utazunk órákat a belvárosi dugóban egy 1 órás találkozó miatt, hanem összehívunk egy online meetinget. A webkonferencia már nem úri huncutság, hanem annyira természetes része a napi életünknek, mint az e-mail vagy a telefon.
  2. Közösen szerkeszthető dokumentumok – Amikor az egyik kolléga Budapesten van az irodában, a másik meg a miskolci lakásának nappalijából dolgozik, akkor nehézkes lenne átkiabálni egymásnak. A valós időben, közösen szerkeszthető dokumentumok nem csak a távolságot győzik le, de a végeláthatatlan, időrabló e-mailezésnek is gátat szabnak, amikor a végén már senki nem tudja, melyik a havi riport utolsó verziója.
  3. Chat – Régen a cégvezetők tűzzel-vassal irtották a chatet, ma pedig chaten szerveznek értekezleteket, ott kommunikálnak a kollégákkal.

Az adatbiztonságra már nem jut figyelem

A sok pozitív, előremutató változásnak sajnos van egy veszélyes „potyautasa”, akit úgy hívnak, hogy kiberbűnözés. A szabad és korlátlan munka közben koordinálatlanul küldünk személyes- és ügyféladatokat mindenfelé. Az ingyenes chates alkalmazásokban nincsenek védve az adatok, amiről a legtöbb vezetőnek fogalma sincs.

A másik probléma, amikor a gyerek számítógépéről lépnek be az irodai gépre. Óriási adatbiztonsági kockázat. Összekötik a védett rendszert a nem védettel. Mintha az utcán hagynák a kapukulcsot.

Összegzés

Informatikai fejlesztések nélkül hosszú távon egy cég sem sem lehet sikeres. A felhő új lehetőségeket adott, amiknek még a 10%-át sem használják a magyar vállalatok. Az irány jó, de sok edukációra van még szükség, adatbiztonsági téren különösen.

Tetszik a cikk?

Iratkozz fel 5 mp alatt még több hasznos tartalomért!

* kötelező mező

Töltsd ki az űrlapot és küldjük is az e-bookot!

Költöztesd céged adatait a felhőbe: vállalati felhőszolgáltatás, felhő tárhely

BIZTONSÁG A FELHŐBEN (E-BOOK)

Ebben az ebookban körbejárjuk az elmúlt évek informatikai változásait, a modern munkavégzésből adódó új kihívásokat, valamint azt, hogy a felhőrendszerek miként tudják megteremteni a vállalatok IT biztonságát. Emellett igyekszünk hasznos gyakorlati tanácsokat is adni, melyek segítségével egyszerűen csökkenthetőek az adatbiztonsági kockázatok.

A sütik használatával kapcsolatos általános információk
Az iSolutions a felhőszolgáltatások széles skáláját kínálja (Google Workspace, Office, Microsoft 365)

A cookie-k alkalmazásának célja lehet például:

  1. a weboldal funkcionalitásának monitorozása és folyamatos fejlesztése,
  2. a weboldal működése során fellépő technikai problémák (pl. a böngészés lassulása, a weboldal elérhetetlensége stb.) azonosítása és kezelése,
  3. a használati szokásokra (pl. a böngészés időpontja, a böngészéssel töltött időtartam, a honlap egyes részeinek megtekintésével töltött időtartam, a böngészésre használt eszköz típusa [asztali számítógép, tablet, mobiltelefon stb.], a böngészés során végzett aktivitás típusai [görgetés, koppintás, kurzormozgatás], a böngésző típusa és verziószáma, az operációs rendszer típusa, a böngészés földrajzi színhelye, a honlapon böngésző egyéni beállításainak megjegyzése, a honlap használatával kapcsolatban jelzett egyedi igények, javaslatok  stb.) jellemző és a felhasználói igényekre vonatkozó információk gyűjtése és elemzése.

A cookie célja a weboldal minél magasabb színvonalú működésének biztosítása a felhasználói élmény növelése érdekében.

Az iSolutions Kft. törekszik arra, hogy olyan cookie-kat és hasonló technológiai eszközöket alkalmazzon, illetve olyan szolgáltatóktól vegyen igénybe ilyen eszközöket, amely eszközök, illetve szolgáltatók a weboldal látogatóinak, mint homogén csoportnak a felhasználási szokásairól gyűjtenek adatokat a látogatói viselkedésminták, igények rögzítésével, nem pedig a felhasználóról, mint egyénről.

Ön dönti el, hogy hozzájárul-e a célok szerint kategóriákba sorolt sütik használatához: hozzájárulását bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja a cookie bannerben. Ez alól kivételt képeznek a weboldal megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen – ún. "elengedhetetlen" – sütik, amelyeket az Ön hozzájárulása nélkül is elhelyezhetünk a böngészésre használt eszközén. Szükséges azonban hangsúlyozni, hogy ez kizárólag azért történik, hogy lehetővé tegyük a weboldal használatát. Más, például a "beállítások" kategóriába tartozó sütik segítenek a weboldalnak megőrizni az Ön beállításait. A "statisztikai" kategóriába sorolt sütik segítséget nyújtanak számunkra a felhasználói szokások feltérképezéséhez, míg a "marketing" sütik lehetővé teszik, hogy személyre szabott ajánlatokkal keressük meg Önt.

Amennyiben valamely süti leírása mellett szolgáltatóként az iSolutions Kft. nevét látja (ezek az ún. First Party sütik), a sütit az iSolutions Kft. helyezte el a böngészésre használt eszközén. Minden egyéb esetben a süti mellett jelzett külső fél helyezte el a sütit (ezek az ún. Third Party sütik).

A sütikkel kapcsolatban további információk találhatók a honlapunkon elérhető adatkezelési tájékoztató „A Weboldalon használt sütik” című fejezetében.

A weboldal működéséhez feltétlenül szükséges sütik

Ezek a sütik nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem kapcsolhatók ki. Általában csak olyan tevékenységekre válaszul kerülnek elhelyezésre, mint a szolgáltatások kérése, így például a süti használati beállítások megadása vagy űrlapok kitöltése. A böngészőjében beállíthatja a sütik blokkolását vagy az azokra való figyelmeztetést, azonban ebben az esetben előfordulhat, hogy a weboldal vagy annak meghatározott részei egyáltalán nem működnek.

Statisztikai célú sütik

E sütik segítségével vesszük számba az oldalunkon történő látogatásokat és az internetes forgalom forrásait, hogy ily módon mérjük és javítsuk az oldalunk teljesítményét, használhatóságát. A sütik segítenek meghatározni a weboldal népszerű és kevésbé népszerű funkcióit, valamint a látogatói aktivitások (pl. görgetés sebessége, egy-egy menüpontban eltöltött időtartam stb.) jellemzőit. A sütik által gyűjtött információkat nem az egyedi, hanem az általános felhasználói szokások feltérképezésére és elemzésére használjuk fel. Amennyiben nem engedélyezi a statisztikai sütik használatát, nem értesülünk róla, hogy felkereste az oldalunkat.

Marketing célú sütik

Ezeket a sütiket hirdetőpartnereink helyezik el az oldalunkon keresztül. A sütiket az Ön érdeklődési körének megfelelő profil felállítására és az ahhoz illeszkedő hirdetések megjelenítésére használjuk. A „marketing” célú sütik egyedileg azonosítják a böngészőjét és a böngészésre használt eszközét (telefon, laptop, tablet, asztali számítógép stb.). Amennyiben nem engedélyezi ezeket a sütiket, nem élvezheti az Ön preferenciái szerint összeállított, célzott hirdetések előnyét.